سهم ایران از کاهش تولید 130 هزار بشکه‌

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز گذشته نشست فنی کارشناسان اوپک در وین اتریش پشت درهای بسته انجام شد. دستور کار این نشست بررسی سهم هر یک از اعضاء از کاهش میزان تولیدنفت است. در نشست الجزیره اعضای اوپک توافق کرده بودند که سهم‌شان را از تولید کاهش دهند تا قیمت افزایش یابد. توافق آنها 800 هزار بشکه در روز بود،‌ در نشست کارشناسی باید تعیین می‌شد که هر یک ازکشورها به چه میزان باید نفت خود را کاهش دهند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از جلسه پشت درهای بسته نشست فنی اوپکمی‌نویسد که در این جلسه ایران و عراق شرایط خاصی را برای شرکت در این توافق مطرح کردند.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: عربستان سعودی و هم‌پیمانان خلیج فارس سیگنال‌هایی را مبنی بر اینکه آمادگی بیش از یک میلیون بشکه در روز را دارند مطرح کردند.

قرار شد طرح الجزیره (کاهش 800 هزار بشکه در روز) شامل همه کشورهای عضو به غیر از نیجریه و لیبی بشود و کشورهای دیگر هم باید تولید خودشان را 4 تا 4.5 درصد نسبت به تولید ماه اکتبر کاهش دهند.

براساس اعلام منابع آگاه از اوپک از ایران خواسته شده تا 4.5 درصد از بیشترین سقف تولیدش را که 3.92 میلیون بشکه در روز بوده کاهش دهد و میزان تولید را به کمتر از 3.79 میلیون بشکه در روز برساند که این رقم 90 هزار بشکه در روز بالاتر از تولید ماه اکتبر خواهد بود. از عراق هم خواسته شده تا 200 هزار بشکه در روز تولیدش را کاهش دهد. بغداد همچنان در حال بحث کردن است که آیا باید این میزان کاهش را براساس برآوردهای سطح اوپک انجام دهد یا برآوردهای خودش.

یک نماینده ارشد اوپک گفت: 85 درصد میزان کاهشی که اوپک اعمال می‌کند از کشورهای حاشیه خلیج فارس است اما ایران هنوز نمی‌خواهد از این کاهش سهمی داشته باشد. کشورهای غیرعضو مانند روسیه هنوز توافقی را برای کاهش تولید انجام ندادند و آنها بحث فریز نفتی را مطرح می‌کنند.

منابع اعلام کرده‌اند که این مساله باعث می‌شود که اوپک به تنهایی نتواند توازن در بازار ایجاد کند و قیمت را افزایش دهد.